Jak zabrać się za zbudowanie dobrej strategii rozwoju swojej firmy?

 Pierwsze wybory przy budowaniu strategii

Strategia przede wszystkim służy realizacji posiadanej misji oraz wizji, można na nią także spojrzeć w obliczu trzech kroków:

  • budowanie rozpoznawalności – zakres zależy od grupy docelowej,
  • budowanie reputacji – w przypadku niektórych usług najważniejszych kryterium wyboru będzie cena, a w przypadku innych – zaufanie,
  • zdobycie klienta – klientem będzie odbiorca danej marki.

KROKI TE STANOWIĄ PEWNE CELE DŁUGOOKRESOWE, KTÓRE SĄ NIEZBĘDNE, ABY ZBUDOWAĆ SILNĄ MARKĘ.


 Przy obmyślaniu strategii w każdej sytuacji istnieją trzy zasadnicze możliwości postępowania (rodzaje strategii):

  1. Strategia ofensywna – polega na aktywnym kształtowaniu sytuacji, aby zdobyć nową pozycję.
  2. Strategia defensywna – jej istotą jest przyglądać się, działanie mające na celu utrzymanie pozycji.
  3. Strategia odwrotu – polega na opuszczeniu pozycji – wycofaniu się – strategia bezinwestycyjna.

SAM/A DOSKONALE WIESZ NA JAKIM ETAPIE ROZWOJU JEST TWOJA FIRMA, ZATEM MUSISZ DOKONAĆ PIERWSZEGO WYBORU, A MIANOWICIE RODZAJU BUDOWANEJ STRATEGII.


Jest bardzo wiele strategii rynkowych i chcąc wybrać tę, która będzie najbardziej odpowiednia, przy założeniu, że celem jest zbudowanie silnej i unikatowej marki firmy, cieszącej się ogromną popularnością, należy zastanowić się do której grupy „podmiotów rynkowych" chcesz, aby Twoja firma należała, w związku z powyższym przyjrzyj się tym czterem rodzajom strategii:


1. Strategia liderów rynkowych (40% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to:

a) poszerzanie rynku,

b) obrona udziału w rynku,

c) zwiększenie udziału w rynku.


2. Strategia pretendentów rynkowych (30% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to:

a) atak frontalny, oblężenie, atak wymijający, strategie: obniżka ceny, tańszy produkt, dobra prestiżowe, zróżnicowanie produktu, innowacja produktu, polepszenie usług, obniżki kosztów


3. Strategia naśladowców rynkowych (20% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to:

a) klon,

b) imitator,

c) usprawniacz.


4. Strategia specjalistów rynkowych (10% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to

a) strategie polegają na bardzo wąskich specjalizacjach, np. strategia polegająca na specjalizacji obsługi konkretnego segmentu klienta.

STRATEGIA PROWADZI DO DZIAŁANIA (DECYDUJESZ, CO NALEŻY ZROBIĆ), A TAKTYKA NIM ZARZĄDZA (DECYDUJESZ, JAK NALEŻY TO ZROBIĆ). ZASTANÓW SIĘ W KTÓREJ GRUPIE CHCESZ, ABY TWOJA FIRMA SIĘ ZNAJDOWAŁA.


Etapy budowania strategii marketingowej

Strategiczne planowanie ma zadanie wyznaczyć kierunek w jakim chcesz, aby marka Twojej firmy i ona sama, podążała. Budowanie, a następnie kreowanie marki firmy można porównać do strategicznego planowania nowego biznesu. W jednym i drugim procesie występują podobne elementy, które powinny następować jeden po drugim w odpowiedniej sekwencji – zawsze należy rozpocząć od OKREŚLENIA MISJI.

Wszystko, co robisz w kierunku odpowiedzialnego budowania marki swojej firmy, powinno być spójne przede wszystkim z Twoją misją, zatem przejście do kolejnego kroku, etapu czy działania należy z nią skonfrontować, sprawdzić, czy aby na pewno to działanie przybliży do jej realizacji. Jeśli tak nie jest, to należy wprowadzić od razu odpowiednie modyfikacje, aby dalej nie zbaczać z obranego na początku kierunku.


Trzy najważniejsze etapy budowania strategii marketingowej:

1. Etap formułowania strategii marketingowej:

a) diagnoza sytuacji zewnętrznej i wewnętrznej,

b) sformułowanie celów działania,

c) ustalenie ogólnych, generalnych sposobów osiągania postawionych celów,

d) ustalenie polityki funkcjonowania przedsiębiorstwa (w przypadku marki osobistej należy ją właśnie tak traktować).


2. Etap wdrażania strategii:

a) opracowanie programów działania,

b) ustanowienie procedur postępowania,

c) określenie budżetów oraz ich rozpisanie na realizację konkretnych działań.


3.Etap oceny i kontroli realizacji strategii:

a) określenie warunków i sposobów dokonywania oceny,

b) określenie sposobów kontroli efektów wdrażania strategii.


Czy opracowanie własnej strategii firmy/projektu jest proste? NIE! Czy warto to zrobić? TAK! Działanie na rynku bez ustalonej strategii jest jak błądzenie we śnie.

Bądź o jeden krok wcześniej przed swoją konkurencją, a to jest tylko możliwe jeśli masz plan działania, aby tego dokonać!


Powodzenia

Anna Nitkiewicz-Jankowska

www.annanitkiewiczjankowska.pl