Czym jest strategia?
Strategia to określona koncepcja systemowego działania (plan działań), polegająca na formułowaniu zbioru długookresowych celów i ich modyfikacji w zależności od zmian zachodzących w otoczeniu, określaniu zasobów i środków niezbędnych do realizacji tych celów oraz sposobów postępowania (reguł działania) zapewniających optymalne ich rozmieszczenie i wykorzystanie w celu elastycznego reagowania na pojawiające się wyzwania, np. rynku, i zapewnienia korzystnych warunków rozwoju.
Można zatem powiedzieć, że strategia to:
- przyjęte zachowanie się organizacji względem jej otoczenia i jej wnętrza;
- działanie zgodne z nadrzędnym punktem widzenia przy stałej obserwacji wciąż zmieniających się warunków;
- dawka wiedzy o tym, czego chcemy lub czego nie chcemy;
- nastawienie naszego działania na wykonanie jednego, zasadniczego zadania;
- określona koncepcja systemowego działania, polegająca na formułowaniu długookresowych celów, określenia zasobów, modyfikacji.
Warto także wiedzieć, co nie jest strategią. Nie jest ona:
- programem działań dostosowawczych, reakcją na krótkookresowe zaburzenia (strategia dotyczy kursu statku, a nie falowania morza);
- typowym planem, ujmującym zadania na 2–3 lata;
- zbiorem intencji i pobożnych życzeń;
- zbiorem idei i koncepcji, realizowanych np. przez kierownictwo firmy.
Jakie są korzyści z posiadania strategii działania?
Strategia z całą pewnością pozwala zachować orientację. Dzięki sformułowanej na piśmie strategii można uzyskać odpowiedzi na pytania:
- Jakie kluczowe zadania stawiasz przed swoją firmą?
- Co potrafi Twoja firma robić lepiej od innych?
- Gdzie znajduje się Twój rynek?
- Kto jest Twoim kluczowym klientem/odbiorcą?
- Kim są Twoi konkurenci?
- Co Twoi konkurenci uznają za wartościowe?
- Jakie cele postawisz swojej firmie w przyszłości?
- W jakie rynki i produkty zainwestujesz/ jaki rodzaj kompetencji będziesz rozwijać?
- Z których rynków/działań się wycofasz?
- Z jakimi produktami pożegnasz się w przyszłości?
Jeśli zamierzasz podbić nowy rynek lub wypromować markę swoje firmy, pamiętaj
o pewnych zasadach, które sprawią, że Twoja strategia działania będzie bardziej skuteczna:
- JEŚLI TWOJA MARKA FIRMY NIE JEST JESZCZE ZNANA, TWOJA CENA POWINNA BYĆ NIŻSZA ALBO BARDZIEJ NIEZAWODNA OD MAREK ŚWIADCZĄCYCH USŁUGI LUB SPRZEDAJĄCYCH PODOBNE PRODUKTY.
- MUSISZ DOKŁADNIE OKREŚLIĆ SEGMENT ODBIORCÓW, DLA KTÓRYCH CHCESZ, ABY TWOJA FIRMA BYŁA ATRAKCYJNA, GDYŻ TO TWOJA MARKA FIRMY MUSI BYĆ SPÓJNA Z WARTOŚCIAMI TWOICH ODBIORCÓW.
- KORZYŚCI Z OBCOWANIA Z TWOJĄ FIRMĄ MUSZĄ BYĆ NATYCHMIAST ODCZUWALNE, ODBIORCA NIE MOŻE NA TĘ WARTOŚĆ DODANĄ CZEKAĆ LUB SIĘ JEJ DOMYŚLAĆ, GDYŻ MOŻE CI NIE ZAUFAĆ.
- CHWAL SIĘ Z OSIĄGNIĘTYCH SUKCESÓW, ABY TWOJA FIRMA I JEJ MARKA BYŁA ZNANA ORAZ KOJARZONA Z ZADOWOLONYMI KLIENTAMI.
- DAJ POTENCJALNEMU ODBIORCY MOŻLIWOŚĆ OBCOWANIA Z TWOJĄ MARKĄ FIRMY BEZ ZOBOWIĄZAŃ, PRZYGOTUJ PEWNĄ PRÓBKĘ WARTOŚCI, JAKIE BĘDZIESZ PRZEKAZYWAĆ.
- SPRAW, ABY KLIENCI TWOJEJ FIRMY BYLI W STOSUNKU DO CIEBIE LOJALNI. JAK TO ZROBIĆ?:
- TRAKTUJ WSZYSTKICH SWOICH KLIENTÓW TAK, JAK SAM CHCIAŁBYŚ/-AŁABYŚ BYĆ TRAKTOWANA;
- STARAJ SIĘ BYĆ ZE SWOIMI KLIENTAMI BLISKO, NIE POZWÓL O SOBIE ZAPOMNIEĆ, ALE RÓWNIEŻ NIE BĄDŹ ZBYT NACHALNY/-A;
- NIE BÓJ SIĘ ZAPYTAĆ O SATYSFAKCJĘ SWOICH KLIENTÓW, ZBIERAJ OPINIE I REKOMENDACJE;
- PYTAJ I SPRAWDZAJ, JAKIE NOWE POTRZEBY MAJĄ TWOI KLIENCI/ODBIORCY, ABY OFEROWAĆ IM TO, CZEGO OCZEKUJĄ;
- PAMIĘTAJ, ABY ZAWSZE NAGRADZAĆ ZA LOJALNOŚĆ.
Przy budowaniu strategii działania należy pamiętać, aby uwzględnić uwarunkowania otoczenia (zewnętrznego i wewnętrznego), ponieważ jeśli się tego nie zrobi, to będzie ona tylko marzeniem bez treści i sensu. Tworzenie strategii bardzo często jest negowane już na samym początku. Dlaczego? Ponieważ zapewne znasz liczne przykłady tzw. „strategii do szuflady", czyli takich, które się tylko tworzy, a nie wdraża. Co zatem musi się stać, aby strategia została wdrożona w życie? Musi posiadać funkcjonalne programy działania, które można tworzyć dopiero, gdy pozna się swoje zasoby i przeanalizuje otoczenie, w którym się funkcjonuje.
Powodzenia
Anna Nitkiewicz-Jankowska
www.annanitkiewiczjankowska.pl
Comments