Jak zabrać się za zbudowanie dobrej strategii rozwoju swojej firmy? Część 2

Jak zabrać się za zbudowanie dobrej strategii rozwoju swojej firmy?

 Pierwsze wybory przy budowaniu strategii

Strategia przede wszystkim służy realizacji posiadanej misji oraz wizji, można na nią także spojrzeć w obliczu trzech kroków:

  • budowanie rozpoznawalności – zakres zależy od grupy docelowej,
  • budowanie reputacji – w przypadku niektórych usług najważniejszych kryterium wyboru będzie cena, a w przypadku innych – zaufanie,
  • zdobycie klienta – klientem będzie odbiorca danej marki.

KROKI TE STANOWIĄ PEWNE CELE DŁUGOOKRESOWE, KTÓRE SĄ NIEZBĘDNE, ABY ZBUDOWAĆ SILNĄ MARKĘ.


 Przy obmyślaniu strategii w każdej sytuacji istnieją trzy zasadnicze możliwości postępowania (rodzaje strategii):

  1. Strategia ofensywna – polega na aktywnym kształtowaniu sytuacji, aby zdobyć nową pozycję.
  2. Strategia defensywna – jej istotą jest przyglądać się, działanie mające na celu utrzymanie pozycji.
  3. Strategia odwrotu – polega na opuszczeniu pozycji – wycofaniu się – strategia bezinwestycyjna.

SAM/A DOSKONALE WIESZ NA JAKIM ETAPIE ROZWOJU JEST TWOJA FIRMA, ZATEM MUSISZ DOKONAĆ PIERWSZEGO WYBORU, A MIANOWICIE RODZAJU BUDOWANEJ STRATEGII.


Jest bardzo wiele strategii rynkowych i chcąc wybrać tę, która będzie najbardziej odpowiednia, przy założeniu, że celem jest zbudowanie silnej i unikatowej marki firmy, cieszącej się ogromną popularnością, należy zastanowić się do której grupy „podmiotów rynkowych" chcesz, aby Twoja firma należała, w związku z powyższym przyjrzyj się tym czterem rodzajom strategii:


1. Strategia liderów rynkowych (40% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to:

a) poszerzanie rynku,

b) obrona udziału w rynku,

c) zwiększenie udziału w rynku.


2. Strategia pretendentów rynkowych (30% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to:

a) atak frontalny, oblężenie, atak wymijający, strategie: obniżka ceny, tańszy produkt, dobra prestiżowe, zróżnicowanie produktu, innowacja produktu, polepszenie usług, obniżki kosztów


3. Strategia naśladowców rynkowych (20% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to:

a) klon,

b) imitator,

c) usprawniacz.


4. Strategia specjalistów rynkowych (10% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to

a) strategie polegają na bardzo wąskich specjalizacjach, np. strategia polegająca na specjalizacji obsługi konkretnego segmentu klienta.

STRATEGIA PROWADZI DO DZIAŁANIA (DECYDUJESZ, CO NALEŻY ZROBIĆ), A TAKTYKA NIM ZARZĄDZA (DECYDUJESZ, JAK NALEŻY TO ZROBIĆ). ZASTANÓW SIĘ W KTÓREJ GRUPIE CHCESZ, ABY TWOJA FIRMA SIĘ ZNAJDOWAŁA.


Etapy budowania strategii marketingowej

Strategiczne planowanie ma zadanie wyznaczyć kierunek w jakim chcesz, aby marka Twojej firmy i ona sama, podążała. Budowanie, a następnie kreowanie marki firmy można porównać do strategicznego planowania nowego biznesu. W jednym i drugim procesie występują podobne elementy, które powinny następować jeden po drugim w odpowiedniej sekwencji – zawsze należy rozpocząć od OKREŚLENIA MISJI.

Wszystko, co robisz w kierunku odpowiedzialnego budowania marki swojej firmy, powinno być spójne przede wszystkim z Twoją misją, zatem przejście do kolejnego kroku, etapu czy działania należy z nią skonfrontować, sprawdzić, czy aby na pewno to działanie przybliży do jej realizacji. Jeśli tak nie jest, to należy wprowadzić od razu odpowiednie modyfikacje, aby dalej nie zbaczać z obranego na początku kierunku.


Trzy najważniejsze etapy budowania strategii marketingowej:

1. Etap formułowania strategii marketingowej:

a) diagnoza sytuacji zewnętrznej i wewnętrznej,

b) sformułowanie celów działania,

c) ustalenie ogólnych, generalnych sposobów osiągania postawionych celów,

d) ustalenie polityki funkcjonowania przedsiębiorstwa (w przypadku marki osobistej należy ją właśnie tak traktować).


2. Etap wdrażania strategii:

a) opracowanie programów działania,

b) ustanowienie procedur postępowania,

c) określenie budżetów oraz ich rozpisanie na realizację konkretnych działań.


3.Etap oceny i kontroli realizacji strategii:

a) określenie warunków i sposobów dokonywania oceny,

b) określenie sposobów kontroli efektów wdrażania strategii.


Czy opracowanie własnej strategii firmy/projektu jest proste? NIE! Czy warto to zrobić? TAK! Działanie na rynku bez ustalonej strategii jest jak błądzenie we śnie.

Bądź o jeden krok wcześniej przed swoją konkurencją, a to jest tylko możliwe jeśli masz plan działania, aby tego dokonać!


Powodzenia

Anna Nitkiewicz-Jankowska

www.annanitkiewiczjankowska.pl

Jak zabrać się za zbudowanie dobrej strategii rozw...

Podobne wpisy

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
Masz już konto? Zaloguj się tu
Gość
Czwartek, 22, luty 2018

Zdjęcie captcha

Uruchomiono zadanie harmonogramu