Pierwsze wybory przy budowaniu strategii
Strategia przede wszystkim służy realizacji posiadanej misji oraz wizji, można na nią także spojrzeć w obliczu trzech kroków:
KROKI TE STANOWIĄ PEWNE CELE DŁUGOOKRESOWE, KTÓRE SĄ NIEZBĘDNE, ABY ZBUDOWAĆ SILNĄ MARKĘ.
Przy obmyślaniu strategii w każdej sytuacji istnieją trzy zasadnicze możliwości postępowania (rodzaje strategii):
SAM/A DOSKONALE WIESZ NA JAKIM ETAPIE ROZWOJU JEST TWOJA FIRMA, ZATEM MUSISZ DOKONAĆ PIERWSZEGO WYBORU, A MIANOWICIE RODZAJU BUDOWANEJ STRATEGII.
Jest bardzo wiele strategii rynkowych i chcąc wybrać tę, która będzie najbardziej odpowiednia, przy założeniu, że celem jest zbudowanie silnej i unikatowej marki firmy, cieszącej się ogromną popularnością, należy zastanowić się do której grupy „podmiotów rynkowych" chcesz, aby Twoja firma należała, w związku z powyższym przyjrzyj się tym czterem rodzajom strategii:
1. Strategia liderów rynkowych (40% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to:
a) poszerzanie rynku,
b) obrona udziału w rynku,
c) zwiększenie udziału w rynku.
2. Strategia pretendentów rynkowych (30% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to:
a) atak frontalny, oblężenie, atak wymijający, strategie: obniżka ceny, tańszy produkt, dobra prestiżowe, zróżnicowanie produktu, innowacja produktu, polepszenie usług, obniżki kosztów
3. Strategia naśladowców rynkowych (20% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to:
a) klon,
b) imitator,
c) usprawniacz.
4. Strategia specjalistów rynkowych (10% udział w rynku) – wykorzystywane strategie działania to
a) strategie polegają na bardzo wąskich specjalizacjach, np. strategia polegająca na specjalizacji obsługi konkretnego segmentu klienta.
STRATEGIA PROWADZI DO DZIAŁANIA (DECYDUJESZ, CO NALEŻY ZROBIĆ), A TAKTYKA NIM ZARZĄDZA (DECYDUJESZ, JAK NALEŻY TO ZROBIĆ). ZASTANÓW SIĘ W KTÓREJ GRUPIE CHCESZ, ABY TWOJA FIRMA SIĘ ZNAJDOWAŁA.
Etapy budowania strategii marketingowej
Strategiczne planowanie ma zadanie wyznaczyć kierunek w jakim chcesz, aby marka Twojej firmy i ona sama, podążała. Budowanie, a następnie kreowanie marki firmy można porównać do strategicznego planowania nowego biznesu. W jednym i drugim procesie występują podobne elementy, które powinny następować jeden po drugim w odpowiedniej sekwencji – zawsze należy rozpocząć od OKREŚLENIA MISJI.
Wszystko, co robisz w kierunku odpowiedzialnego budowania marki swojej firmy, powinno być spójne przede wszystkim z Twoją misją, zatem przejście do kolejnego kroku, etapu czy działania należy z nią skonfrontować, sprawdzić, czy aby na pewno to działanie przybliży do jej realizacji. Jeśli tak nie jest, to należy wprowadzić od razu odpowiednie modyfikacje, aby dalej nie zbaczać z obranego na początku kierunku.
Trzy najważniejsze etapy budowania strategii marketingowej:
1. Etap formułowania strategii marketingowej:
a) diagnoza sytuacji zewnętrznej i wewnętrznej,
b) sformułowanie celów działania,
c) ustalenie ogólnych, generalnych sposobów osiągania postawionych celów,
d) ustalenie polityki funkcjonowania przedsiębiorstwa (w przypadku marki osobistej należy ją właśnie tak traktować).
2. Etap wdrażania strategii:
a) opracowanie programów działania,
b) ustanowienie procedur postępowania,
c) określenie budżetów oraz ich rozpisanie na realizację konkretnych działań.
3.Etap oceny i kontroli realizacji strategii:
a) określenie warunków i sposobów dokonywania oceny,
b) określenie sposobów kontroli efektów wdrażania strategii.
Czy opracowanie własnej strategii firmy/projektu jest proste? NIE! Czy warto to zrobić? TAK! Działanie na rynku bez ustalonej strategii jest jak błądzenie we śnie.
Bądź o jeden krok wcześniej przed swoją konkurencją, a to jest tylko możliwe jeśli masz plan działania, aby tego dokonać!
Powodzenia
Anna Nitkiewicz-Jankowska
By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://club2b.pl/
Komentarze