3 minutes reading time (551 words)

Jak zabrać się za zbudowanie dobrej strategii rozwoju swojej firmy? Część 1

Jak zabrać się za zbudowanie dobrej strategii rozwoju swojej firmy?

Czym jest strategia?

Strategia to określona koncepcja systemowego działania (plan działań), polegająca na formułowaniu zbioru długookresowych celów i ich modyfikacji w zależności od zmian zachodzących w otoczeniu, określaniu zasobów i środków niezbędnych do realizacji tych celów oraz sposobów postępowania (reguł działania) zapewniających optymalne ich rozmieszczenie i wykorzystanie w celu elastycznego reagowania na pojawiające się wyzwania, np. rynku, i zapewnienia korzystnych warunków rozwoju. 

Można zatem powiedzieć, że strategia to:

  • przyjęte zachowanie się organizacji względem jej otoczenia i jej wnętrza;
  • działanie zgodne z nadrzędnym punktem widzenia przy stałej obserwacji wciąż zmieniających się warunków;
  • dawka wiedzy o tym, czego chcemy lub czego nie chcemy;
  • nastawienie naszego działania na wykonanie jednego, zasadniczego zadania;
  • określona koncepcja systemowego działania, polegająca na formułowaniu długookresowych celów, określenia zasobów, modyfikacji.


Warto także wiedzieć, co nie jest strategią. Nie jest ona:

  • programem działań dostosowawczych, reakcją na krótkookresowe zaburzenia (strategia dotyczy kursu statku, a nie falowania morza);
  • typowym planem, ujmującym zadania na 2–3 lata;
  • zbiorem intencji i pobożnych życzeń;
  • zbiorem idei i koncepcji, realizowanych np. przez kierownictwo firmy.  

Jakie są korzyści z posiadania strategii działania?

Strategia z całą pewnością pozwala zachować orientację. Dzięki sformułowanej na piśmie strategii można uzyskać odpowiedzi na pytania:

  1. Jakie kluczowe zadania stawiasz przed swoją firmą?
  2. Co potrafi Twoja firma robić lepiej od innych?
  3. Gdzie znajduje się Twój rynek?
  4. Kto jest Twoim kluczowym klientem/odbiorcą?
  5. Kim są Twoi konkurenci?
  6. Co Twoi konkurenci uznają za wartościowe?
  7. Jakie cele postawisz swojej firmie w przyszłości?
  8. W jakie rynki i produkty zainwestujesz/ jaki rodzaj kompetencji będziesz rozwijać?
  9. Z których rynków/działań się wycofasz?
  10. Z jakimi produktami pożegnasz się w przyszłości?

Jeśli zamierzasz podbić nowy rynek lub wypromować markę swoje firmy, pamiętaj
o pewnych zasadach, które sprawią, że Twoja strategia działania będzie bardziej skuteczna:

  1. JEŚLI TWOJA MARKA FIRMY NIE JEST JESZCZE ZNANA, TWOJA CENA POWINNA BYĆ NIŻSZA ALBO BARDZIEJ NIEZAWODNA OD MAREK ŚWIADCZĄCYCH USŁUGI LUB SPRZEDAJĄCYCH PODOBNE PRODUKTY.
  2. MUSISZ DOKŁADNIE OKREŚLIĆ SEGMENT ODBIORCÓW, DLA KTÓRYCH CHCESZ, ABY TWOJA FIRMA BYŁA ATRAKCYJNA, GDYŻ TO TWOJA MARKA FIRMY MUSI BYĆ SPÓJNA Z WARTOŚCIAMI TWOICH ODBIORCÓW.
  3. KORZYŚCI Z OBCOWANIA Z TWOJĄ FIRMĄ MUSZĄ BYĆ NATYCHMIAST ODCZUWALNE, ODBIORCA NIE MOŻE NA TĘ WARTOŚĆ DODANĄ CZEKAĆ LUB SIĘ JEJ DOMYŚLAĆ, GDYŻ MOŻE CI NIE ZAUFAĆ.
  4. CHWAL SIĘ Z OSIĄGNIĘTYCH SUKCESÓW, ABY TWOJA FIRMA I JEJ MARKA BYŁA ZNANA ORAZ KOJARZONA Z ZADOWOLONYMI KLIENTAMI.
  5. DAJ POTENCJALNEMU ODBIORCY MOŻLIWOŚĆ OBCOWANIA Z TWOJĄ MARKĄ FIRMY BEZ ZOBOWIĄZAŃ, PRZYGOTUJ PEWNĄ PRÓBKĘ WARTOŚCI, JAKIE BĘDZIESZ PRZEKAZYWAĆ.
  6. SPRAW, ABY KLIENCI TWOJEJ FIRMY BYLI W STOSUNKU DO CIEBIE LOJALNI. JAK TO ZROBIĆ?:
  7. TRAKTUJ WSZYSTKICH SWOICH KLIENTÓW TAK, JAK SAM CHCIAŁBYŚ/-AŁABYŚ BYĆ TRAKTOWANA;
  8. STARAJ SIĘ BYĆ ZE SWOIMI KLIENTAMI BLISKO, NIE POZWÓL O SOBIE ZAPOMNIEĆ, ALE RÓWNIEŻ NIE BĄDŹ ZBYT NACHALNY/-A;
  9. NIE BÓJ SIĘ ZAPYTAĆ O SATYSFAKCJĘ SWOICH KLIENTÓW, ZBIERAJ OPINIE I REKOMENDACJE;
  10. PYTAJ I SPRAWDZAJ, JAKIE NOWE POTRZEBY MAJĄ TWOI KLIENCI/ODBIORCY, ABY OFEROWAĆ IM TO, CZEGO OCZEKUJĄ;
  11. PAMIĘTAJ, ABY ZAWSZE NAGRADZAĆ ZA LOJALNOŚĆ. 

Przy budowaniu strategii działania należy pamiętać, aby uwzględnić uwarunkowania otoczenia (zewnętrznego i wewnętrznego), ponieważ jeśli się tego nie zrobi, to będzie ona tylko marzeniem bez treści i sensu. Tworzenie strategii bardzo często jest negowane już na samym początku. Dlaczego? Ponieważ zapewne znasz liczne przykłady tzw. „strategii do szuflady", czyli takich, które się tylko tworzy, a nie wdraża. Co zatem musi się stać, aby strategia została wdrożona w życie? Musi posiadać funkcjonalne programy działania, które można tworzyć dopiero, gdy pozna się swoje zasoby i przeanalizuje otoczenie, w którym się funkcjonuje.


Powodzenia

Anna Nitkiewicz-Jankowska

www.annanitkiewiczjankowska.pl

    Jak zabrać się za zbudowanie dobrej strategii rozw...
    W jaki sposób wpływać na decyzje zakupowe klientów...

    Podobne wpisy

     

    Komentarze

    Umieść swój komentarz jako pierwszy!
    Masz już konto? Zaloguj się tu
    Gość
    Piątek, 25, maj 2018

    Zdjęcie captcha

    Uruchomiono zadanie harmonogramu