fbpx
4 minutes reading time (752 words)

Czy posiadanie „marki” zwiększa powodzenie biznesu?

Dlaczego warto pomyśleć nad własną marką

Pytanie to wydaje się pytaniem retorycznym, jednak ze względu na wagę odpowiedzi należy się nad tym głębiej zastanowić, co będzie wymagało pewnego uporządkowanego wywodu oraz zwrócenia uwagi na kilka istotnych kwestii.


Czym jest marka?

Czym jest marka? Marka, najprościej rzecz ujmując, jest:

  • pewną obietnicą jakości, którą daje jej właściciel,
  • odczuwaną wiązką wartości,
  • wszystkim tym, z czym kojarzy się Twoja firma/projekt/produkt/usługa/osoba,
  • wyróżnikiem wśród innych marek na rynku.

Idąc za tą myślą, marka, aby mogła się wyróżniać na tle innych marek, musi mieć w odczuciu konsumenta wysoką (oczekiwaną dla niego) jakość, której osiągnięcie możliwe jest tylko wtedy, gdy weźmie się pod uwagę pięć elementów:

  1. Cechy – kojarzenie marki z pewnymi cechami – ZASTANÓW SIĘ, Z JAKIMI CECHAMI MA BYĆ UTOŻSAMIANA MARKA TWOJEJ FIRMY?
  2. Korzyści – marka to więcej niż zbiór cech, to korzyści funkcjonalne i emocjonalne (umiejętności, kompetencje) – WYPISZ WSZYSTKIE KORZYŚCI, JAKIE DOSTACZA TWOJA FIRMA KLIENTOM (proponuję nad tym zagadnieniem popracować z całym zespołem pracowników).
  3. Wartości – marka dostarcza także pewnych wartości, które także pomagają realizować potrzeby nabywców (wartości często dają klientom poczucie bezpieczeństwa) – ZDEFINIUJ, JAKIMI WARTOŚCIAMI POSŁUGUJECIE SIĘ W FIRMIE (WSZYSCY) I OKREŚL, CZY TE WARTOŚCI SĄ PODOBNE.
  4. Osobowość – marka może sugerować pewną osobowość nabywcy – SPRÓBUJ ZDEFINIOWAĆ OSOBOWOŚĆ SWOJEGO POTENCJALNEGO KLIENTA DZIĘKI DOBRZE PRZYGOTOWANEMU WCZEŚNIEJ PROFILOWI.
  5. Użytkownik – marka sugeruje rodzaj klienta kupującego lub użytkującego produkt – PODOBNIE JAK W PUNKCIE 4. – PROFIL KLIENTA DOKŁADNIE SPRECYZUJE RODZAJ POTENCJALNEGO ODBIORCY.

Tworząc strategię budowania i kreowania marki, należy uwzględnić tych 5 komponentów, pamiętając, aby w pierwszej kolejności zastanowić się nad:

  1. Wartościami.
  2. Profilem klienta (odbiorcy).
  3. Celem marki.

Czy praca nad budowaniem silnej marki ma biznesowy sens?

Odpowiedź jest tylko jedna – TAK!!! Dlaczego? Ponieważ sprecyzowana, silna marka ma liczne funkcje, dzięki którym firma będzie posiadała więcej zwolenników, co przełoży się wykładniczo na osiągane dochody. Jakie zatem najistotniejsze funkcje można przypisać marce?

Pierwszą, chyba najistotniejszą funkcją jest funkcja informacyjna. Informacja o „marce" będzie przekazywana w sposób bezpośredni przez działania marketingowe oraz dzięki opiniom klientów. Nie można jednak zapominać, iż informacja ta będzie również przekazywana pośrednio – dzięki licznym skojarzeniom czy sugestiom dotyczącym korzyści i atrybutów marki. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na jedną zasadniczą prawidłowość, a mianowicie na spójność między komunikowaniem o marce a konkretnymi działaniami, które będą potwierdzeniem deklarowanych wartości. Dobrym przykładem będzie przywołanie marki Volvo, która kojarzona jest z bezpieczeństwem, bowiem testy samochodowe wskazują, iż auta terenowe tej firmy wygrywają w przeprowadzanych rankingach pod tym względem. POMYŚL, JAKIE INFORMACJE O MARCE TWOJEJ FIRMY CHCESZ WYSYŁAĆ NA ZEWNĄTRZ W KOMUNIKATACH MARKETINGOWYCH.

Kolejną istotną funkcją marki jest funkcja promocyjna. Korzystanie z tej właściwości marki będzie możliwe tylko wtedy, gdy będzie już ona miała rozpoznawalną pozycję na rynku. Zatem im szybciej zaczniesz pracować nad marką firmy, tym szybciej odczujesz dobrodziejstwa wynikające z faktu jej istnienia.

Marka, jak zostało to powiedziane na początku, jest pewną obietnicą jakości, jest gwarancją daną klientowi. To właściciel marki gwarantuje niezmienną jakość na obiecywanym poziomie. Klient wybierając daną markę, posiada co do niej pewne oczekiwania, które mogą być kształtowane na podstawie minionych doświadczeń lub zestawu informacji dostarczonych na zewnątrz. Jeśli informacje, obietnice, które właściciel marki komunikuje na zewnątrz nie są – delikatnie mówiąc – „szczere i prawdziwe", to klient potwierdzi ten fakt przy najbliższej okazji. Wówczas istnieje gwarancja , iż podzieli się swoją opinią o rozczarowaniu i niedotrzymaniu danego słowa dotyczącą jakości produktu zdecydowanie aktywniej, niż gdyby był zadowolonym odbiorcą.

Potwierdzona gwarancja redukuje ryzyko podjęcia przez klientów błędnej decyzji dotyczącej wyboru marki i jednocześnie upraszcza ich proces decyzyjny. Spójność działań z wysyłanymi komunikatami marketingowymi wzmacnia wiarygodność oraz pozycję ekspercką, profesjonalizm działania, a także gwarantuje maksimum kompetencji, co wpływa na zachowania konsumenckie.

Pamiętając o jednym z elementów marki, a mianowicie o jej cechach, mamy możliwość wykreowania wokół marki, np. swojej firmy, całej społeczności, rzesz zadowolonych odbiorców, co wpłynie nie tylko na symboliczne jej znaczenie, ale również da podstawy do wyróżnienia się na rynku.


Od czego zależy siła i skuteczność marki?

Aby marka mogła być skuteczna, musi spełniać trzy podstawowe warunki. Powinna:

  1. Działać zarówno na poziomie emocjonalnym (musi wywoływać emocje), jak i racjonalnym (społeczne dowody słuszności jakości marki).
  2. Przemawiać do wszystkich odbiorców danej marki, co jest możliwe tylko wtedy, gdy zostanie dobrze zdefiniowana grupa odbiorców, czyli potencjalni klienci.
  3. Wyróżniać się i być wyjątkowa, gdyż celem stworzenia marki jest odróżnienie własnej oferty od tego, co oferuje konkurencja.

Co zrobić, aby wszystkie te warunki zostały spełnione? Należy:

  • ZDEFINIOWAĆ SWOJE WARTOŚCI, MISJĘ I WIZJĘ,
  • OKREŚLIĆ KORZYŚCI, JAKIE NASZA MARKA MA NIEŚĆ POTENCJALNYM ODBIORCOM/KLIENTOM,
  • CZUWAĆ NAD SPÓJNOŚCIĄ DZIAŁAŃ Z WYSYŁANYMI KOMUNIKATAMI MARKETINGOWYMI NA ZEWNĄTRZ

Praca nad budowaniem marki wymaga opracowania strategii działania i konsekwentnego jej wdrażania. Efekty posiadania marki, która jest rozpoznawalna, ceniona, która zyskuje aprobatę i uznanie, są ogromne i niejednokrotnie wykraczają poza same liczby określające powodzenie biznesu.​


Powodzenia

Anna Nitkiewicz-Jankowska

www.annanitkiewiczjankowska.pl

7 marketingowych mitów
Kim jest SuperConnector i jak go znaleźć w Twoim o...

Podobne wpisy

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
Masz już konto? Zaloguj się tu
Gość
Piątek, 19 kwiecień 2024
Jeśli chcesz się zarejestrować, prosimy wypełnić następujące pola: nazwa użytkownika i imię i nazwisko.

Zdjęcie captcha

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://club2b.pl/

Uruchomiono zadanie harmonogramu