Ładowanie okładki... Przeciągnij okładkę aby zmienić jej pozycję
4 minutes reading time (713 words)

7 marketingowych mitów

7 marketingowych mitów

  „Czasy, w których sprzedawano to, co wyprodukowano, minęły. Dziś chodzi o to, aby wyprodukować to, co można sprzedać" (Mirko Düssel).


W dzisiejszych czasach marketing to powszechny proces, który z jednej strony jest funkcją przedsiębiorstwa, a z drugiej – sposobem myślenia (który dotyczy wszystkich – zarówno szefa, jak i pracowników). Definicji samego marketingu jest bardzo wiele, natomiast podchodząc do tego zagadnienia z praktycznego punktu widzenia, można uznać go za „zaspokajanie potrzeb w sposób przynoszący zyski", co stanowi całościowe nastawienie, np. przedsiębiorstwa na rynek. Potrzeby owe muszą być na tyle duże, by przy dostępnej sile nabywczej mogły stać się popytem.

Proces marketingu składa się z analizy możliwości marketingowych, badania i selekcjonowania rynków docelowego działania, projektowania strategii marketingowych, sporządzania planów marketingowych oraz organizowania, wdrażania i kontrolowania działalności marketingowej. Jak widać, działania marketingowe ułożone w całościowy proces nie należą do łatwych i wraz ze wzrostem świadomości konsumenta oraz możliwości technologicznych wymagają one uporządkowanego działania.

Zanim jednak przejdziesz do wyboru strategii marketingowej i odpowiednich taktyk, zapoznaj się z poniższymi mitami marketingowymi – być może wpłyną one na twoje przekonania w tym zakresie.


Do marketingowych mitów należą między innymi:

1. Nasz klient, nasz pan.

Skończyły się już czasy, w których funkcjonowało stwierdzenie, iż należy spełniać wszystkie oczekiwania klienta. Nie zmienił się fakt, że to przedsiębiorcy są zależni od nabywców, jednak taka ŚLEPA ZALEŻNOŚĆ NIE PRZYNOSI NA DŁUŻSZĄ METĘ KORZYŚCI ANI JEDNEJ, ANI DRUGIEJ STRONIE.

2. Marketing to plasowanie produktów na rynku.

Marketing jest tylko po części odpowiedzialny za dostarczanie produktów i plasowanie ich na rynku. Należy pamiętać, że proces marketingowy zaczyna się zdecydowanie wcześniej, a mianowicie jeszcze przed pojawieniem się oferty. NALEŻY BOWIEM (przynajmniej ze zdroworozsądkowego podejścia) ZBADAĆ POPYT, NASTĘPNIE STWORZYĆ OFERTY I SPRZEDAWAĆ. Właściwe podejście do marketingu to zwrócenie uwagi na popyt, tworzenie oferty korzyści i komunikowanie o wartościach, co ma zaspokoić oczekiwania klientów przy jednoczesnym osiągnięciu zysku.

3. Decyduje jakość.

Jakość jest sumą cech produktu lub usługi, która decyduje o zdolności danego wyrobu do zaspokojenia potrzeb. Jak wynika z powyższej definicji, jakość ma zaspokajać potrzeby, które są różne dla każdego konsumenta, w związku z czym odczucia dotyczące ich zaspokajania będą się różniły między sobą, nawet jeśli będą realizowane przez te same produktu czy usługi. NAJWAŻNIEJSZE W JAKOŚCI JEST TO, W JAKI SPOSÓB POSTRZEGA JĄ KLIENT, A TEN Z KOLEI POSTRZEGA JĄ W KATEGORIACH WŁASNYCH KORZYŚCI, OCENA JAKOŚCI BĘDZIE ZATEM SUBIEKTYWNA. Wynika stąd odpowiedź na pytanie o to, dlaczego firmy, które mają najlepszej jakości produkty czy usługi, nie są liderami rynku.

4. Koszty wyznaczają cenę.

KLIENT ZAPŁACI WYŻSZĄ CENĘ, JEŚLI OTRZYMA WIĘCEJ KORZYŚCI, a nie dlatego, że przedsiębiorca poniósł wyższe koszty. Koszty przedsiębiorcy tak naprawdę nie interesują klienta – jeśli na rynku będzie podobny produkt lub usługa w niższej cenie, to wybierze w większości przypadków opcję bardziej dla siebie opłacalną. RYNEK KSZTAŁTUJE ZATEM CENĘ, A NIE PONIESIONE KOSZTY PRODUKCJI.

5. Wygrywa największy i najsilniejszy.

Większy gracz o zasobniejszym portfelu teoretycznie powinien mieć większą siłę przebicia. Bardzo często tak jest, jednak wielkością przedsiębiorstwa jest tak, jak z prowadzeniem ciężarówki z przyczepą – jest to zdecydowanie trudniejsze i każda zmiana kierunku następuje wolniej. Jeśli duża firma chce zareagować na trendy rynkowe, to wprowadzenie zmiany następuje zdecydowanie wolniej. Jeśli jednak duża firma będzie podzielona na mniejsze i – co najważniejsze – na samodzielne oddziały/działy/departamenty to zmiana ma szansę być płynna i szybka. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że ZWYCIĘŻA NIE WIELKOŚĆ, LECZ PRĘDKOŚĆ I ELASTYCZNOŚĆ WPROWADZANYCH ZMIAN.

6. Za marketing odpowiedzialny jest dział marketingu.

Marketing jest bardzo rozbudowanym procesem, zatem scedowanie odpowiedzialności tylko na dział marketingu graniczy z naiwnością. Dział marketingu ma za zadanie wspierać proces podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie i przekładać decyzje na działania praktyczne. CAŁE PRZEDSIĘBIORSTWO MUSI BRAĆ CZYNNY UDZIAŁ W PROCESIE MARKETINGOWYM, KTÓREGO KOŃCOWYM EFEKTEM BĘDZIE OSIĄGNIĘTY ZYSK. Należałoby w tym miejscu przytoczyć jeszcze jedną sytuację: czy jeśli przedsiębiorstwo osiągnie sukces, to czy jest to zasługa dobrego działu marketingu czy świetnego zarządzania? Z kolei gdy mówimy o nieudanej próbie wejścia na rynek z nowym produktem, to częściej słyszmy o złej pracy marketingowców, czy złym zarządzaniu.

7. Reklama tworzy potrzeby.

Może kiedyś tak było, jednak w świecie wyedukowanego i wyczulonego na swoje potrzeby klienta już tak nie jest. REKLAMA NIE MOŻE WZBUDZIĆ ANI STWORZYĆ POTRZEB, ONA MA UCHWYCIĆ TE ISTNIEJĄCE, DRZEMIĄCE W KONSUMENTACH.


Możesz zgadzać się z tymi mitami lub nie, decyzja należy do Ciebie. Niemniej jednak życzę powodzenia w planowaniu strategii i działań marketingowych w Twojej firmie.


Powodzenia!

Anna Nitkiewicz-Jankowska

www.annanitkiewiczjankowska.pl

W jaki sposób wpływać na decyzje zakupowe klientów...
Czy posiadanie „marki” zwiększa powodzenie biznesu...

Podobne wpisy

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
Masz już konto? Zaloguj się tu
Gość
Niedziela, 19 styczeń 2020
Jeśli chcesz się zarejestrować, prosimy wypełnić następujące pola: nazwa użytkownika i imię i nazwisko.

Zdjęcie captcha

COM_PAYPLANS_LOGGER_CRON_START